De kunst van werkgeven

In het voorjaar van 2017 zijn er in Spring House drie programma avonden georganiseerd rondom het thema ‘Kunst van het werkgeven’. In opdracht van de Amsterdam Economic Board ontwikkelde SpringHouse een serie gesprekken over de toekomst van werken, leren en pionieren. Gezamenlijk wilden we een aantal relevant vragen verkennen rondom visies op het vormgeven en organiseren van de arbeidsmarkt van de toekomst. Het is een uitdaging voor de gehele maatschappij om werkgelegenheid te herdefiniëren in een toekomst waar voortschrijdende technologie en flexibilisering van de arbeidsmarkt grote invloed heeft op iedereen.

Belangrijkste aspecten van werken, leren en pionieren

Wat kunnen overheid, sociale partners, werkgevers, ondernemers en burgers met deze uitdagingen doen? Wat is de rol van ‘de werkgever’ in de toekomst, hoe gaat hij talent aan zich binden? Is de relatie tussen werknemen en werkgeven niet toe aan een revitalisering? Wat zijn de behoeften van de nieuwe generaties ten aanzien van hybridisering van werk? Hoe verhoudt werken en leren zich tot elkaar? Wat is de betekenis van leiderschap in deze context? Werken en leren vindt overal in de samenleving plaats, en wel op zeer verschillende manieren. Dit is een eco-systeem van diverse sectoren die met elkaar samenhangen (bedrijfsleven, publieke sector, bureaus (o.a. creatieve sector), non-profit, educatie, wetenschap). Allemaal organisaties met een eigen opvatting over werkgeven, werknemen en leren. In drie avonden zijn we in een actieve, creatieve werkvorm op zoek gegaan naar de belangrijkste aspecten van werken, leren en pionieren. De deelnemers hadden ieder avond zeer uiteenlopende achtergronden en brachten vanuit diverse perspectieven hun kennis, ervaring en visie in. Een team van Spring House members zorgde voor de inhoud, de vorm, het ontwerp en alle facilitaire zaken.

Streven naar nieuwe werk- en leercultuur

Verrassend was de populariteit op de gekozen thema’s. Voor alle drie de avonden bleek de focus vooral op interne issues binnen organisaties te liggen. Men wilde vooral ervaring uitwisselen over de zoektocht naar andere attitudes en skills zoals een ondernemende houding, meer aandacht voor permanent leren en een betere balans tussen werk en leven. Een take-away was dat  veel urgente zaken te maken hebben met het ontwikkelen van een andere cultuur binnen organisaties: waarin vertrouwen is, waarin je fouten mag maken, waarin je gestimuleerd wordt om nieuwe dingen te proberen en te leren. Het streven naar een andere werk- en leer cultuur bleek bij alle drie de avonden een dominant verlangen te zijn. De wil en bereidheid om hier met elkaar dieper op in te gaan was groot. Een van de vervolg projecten is ontstaan rondom het thema leren: over de lerende organisaties, leven lang leren, werkend leren etc. Hierin wordt ook het ontwikkelen van kennis netwerken meegenomen. Kunnen we een nieuwe infrastructuur ontwerpen voor een life long learning-lifestyle waarin nieuwsgierigheid, leren, wend – en weerbaarheid centraal staat? En die bestaande netwerken met elkaar verbindt? Tekst : Anne Mieke Eggenkamp / Spring House  

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?