‘De Board zet ons als bedrijf aan het denken’

Interview met Jeroen Heijmans, Regional Vice President bij Salesforce

Salesforce heeft wereldwijd 35.000 werknemers en mag de grootste bedrijven ter wereld tot zijn klantenkring regelen. Toch is de regio belangrijk voor de IT-dienstverlener, vertelt Jeroen Heijmans, sinds mei lid van de Network Council. ‘Wij geloven in ecosystemen.’

Waarom ben je lid geworden van de Network Council?

“Mijn voorganger Joris Schoonis vertrok naar Messagebird —lid van de Board trouwens — en ik heb van hem het stokje mogen overnemen bij Salesforce. Wij vinden het belangrijk dat iemand vanuit onze directie betrokken is bij de Board. Dan kun je namelijk Salesforce in de hele breedte vertegenwoordigen.”

Salesforce is een internationaal opererend bedrijf, met wereldwijd 35.000 werknemers. Jullie mogen de grootste bedrijven ter wereld tot jullie klanten rekenen. Wat is voor een bedrijf als dat van jullie het belang van de regio?

“Betrokkenheid bij de regio past bij onze bedrijfsfilosofie: bij ons businessmodel, bij ons charitymodel en bij ons geloof in ecosystemen. Wij denken dat organisaties elkaar kunnen versterken. Wij leveren geen software aan de klant om vervolgens weer te vertrekken. Wij gaan langdurige relaties aan met onze klanten, helpen hen om hun business te verbeteren. Bij onze oprichting twintig jaar geleden besloten we ook dat we één procent van onze tijd, van ons kapitaal en van ons product ter beschikking willen stellen aan de maatschappij, aan de regio waarin we actief zijn. Onze businesspartners en onze klanten proberen we hierin mee te krijgen. De Metropool Amsterdam is natuurlijk ook zakelijk interessant voor ons, omdat veel van onze klanten hier gevestigd zijn. Daarom verhuisden we vier jaar geleden ook van Utrecht naar Amsterdam. We hebben onze plek gevonden: in juni kregen we de International Business Award, voor een buitenlands bedrijf dat een cruciale bijdrage levert aan de regio.”

Jullie gaan een bijdrage leveren aan de activiteiten rondom het actieprogramma TechConnect, in de regio. Waarom?

“In de regio zijn 9.000 IT-vacatures, daar ligt dus een gigantische uitdaging. Ook wijzelf zijn continu op zoek naar IT’ers. Aan de andere kant zijn er groepen ondervertegenwoordigd in onze sector, groepen die moeite hebben met een baan vinden. TechConnect heeft een prijzenswaardige ambitie, het programma wil binnen vier jaar vijftigduizend mensen opleiden. Wij willen daar graag een bijdrage aan leveren. Wat we precies gaan doen moeten we nog invullen, maar ik denk dat we zeker kunnen helpen bij het invullen van het onderwijsprogramma. Ook denken we na over een buddysysteem, waarbij onze medewerkers een TechConnect-student kunnen ondersteunen.”

Het opleiden van juist deze groepen past ook bij jullie diversiteitsambities.

“Klopt. Ik geloof er heilig in dat je succesvoller bent als bedrijf als je een inclusieve cultuur hebt. Zo waren we prominent vertegenwoordigd tijdens Pride Week in Amsterdam. We hadden een boot tijdens de Canal Parade, maar waren ook bij het inhoudelijke programma betrokken. We proberen die inclusieve waarden ook uit te dragen in ons ecosysteem. Als wij een presentatie hebben bij een klant, proberen we bijvoorbeeld altijd een divers team mee te nemen. Diversiteit binnen de Board zelf vind ik trouwens nog wel een aandachtspunt: ik zou graag zien dat de Council ook een brede afspiegeling vormt van de maatschappij.”

Wat merken jullie van de andere uitdagingen waar de Board zich mee bezighoudt en hoe gaan jullie daarmee om?

“Wij groeien snel, net als de huizenprijzen in de stad. Niet iedereen woont dus dicht bij ons kantoor. Daarom mogen onze mensen werken waar dat het meest praktisch is. Iedereen die wat verder weg woont heeft een thuiswerkcontract, wij zorgen dat de faciliteiten daarvoor op orde zijn. Van ons hoeft ook niet iedereen om negen uur op kantoor te zijn: ikzelf kom uit het zuiden en rij als ik naar kantoor ga pas na de file weg om niet onnodig tijd te verliezen. Dit proberen we ook door te trekken naar onze klanten. Consultants hoeven van ons niet vijf dagen on-site bij de klant te werken. Met dit beleid dragen we dus bij het verminderen van de verkeersbewegingen in en rondom de Metropool Amsterdam.”

Wat is volgens u het belang van de Board?

“De regio Amsterdam heeft zich de afgelopen jaren fantastisch ontwikkeld. Maar dat gaat niet vanzelf. Als je wilt blijven groeien, wilt blijven innoveren, moet je innovatieve bedrijven aan je binden en die bedrijven met elkaar in contact brengen. De netwerkfunctie van de Board vind ik dus erg belangrijk. Aan de andere kant vind ik ook die analytische kant van de Board belangrijk. We moeten blijven onderzoeken wat er goed gaat, wat er beter kan. Welke groei is wenselijk, welke niet? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat IT-bedrijven zich niet alleen op de Zuidas willen vestigen, maar ook in Zaanstad of Almere? Dit zijn vraagstukken waar geen pasklare oplossing voor is, maar we wel over moeten blijven nadenken. De Board zet ons als bedrijf aan het denken. Organiseren wij ons jaarlijkse congres voor een paar duizend relaties in de Rai of in de Haarlemmermeerexpo? Wat is de impact daarvan op de regio?”

U vertelde over het charitymodel van Salesforce. Heeft u voorbeelden van projecten in de regio die hieruit voortkomen?

“Alle werknemers mogen daar op hun eigen manier vorm aan geven. In mijn team zit bijvoorbeeld iemand die eens per maand senioren mee op pad neemt in een busje, ouderen die normaal thuis zitten. Ikzelf heb met collega’s weleens scholieren van het IJburgcollege geholpen met Engelse interviews en met mijn team hebben we een verzorgingscentrum geholpen met verhuizen. Verder bieden we tijdens onze congressen en events graag een platform aan organisaties die we een warm hart toedragen, zoals Warchild en Tony Chocolonely. Onze Salesforce Saturday vind ik ook een tof voorbeeld. We organiseren op zaterdagen regelmatig bijeenkomsten in café’s over de hele wereld voor mensen die Salesforce willen leren kennen. Daar komen allerlei mensen op af: van gepensioneerden die willen begrijpen wat hun kinderen in de IT doen tot school drop-outs en vrouwen die een carrièreswitch overwegen. Sommigen van die mensen vinden uiteindelijk zelfs een baan bij Salesforce.”

Waar mag de Board zich volgens u nog meer op gaan richten?

“Ik vind persoonlijk dat de Board misschien nog wel gedurfdere discussies mag aanjagen. Bijvoorbeeld over datacenters. Ik begrijp dat Amsterdam nu op de rem trapt om te voorkomen dat leveringszekerheid van energie in gevaar komt, maar op de middellange termijn is het waardevol als uitbreiding van datacentercapaciteit weer mogelijk wordt. Dit kan ook helpen bij het aanwerven van hightechbedrijven. Rondom het toeristenvraagstuk vind ik het boek The Untourist Guide to Amsterdam interessant. Hoe zorg je dat een toerist niet alleen iets komt halen, maar ook iets komt brengen? Ook hier kan het bedrijfsleven misschien mee helpen. Hoe weet ik niet precies, maar ik ga hier graag over in gesprek.”

Meer weten

Wil je meer weten over het actieprogramma TechConnect? Klik dan hier. En over het lidmaatschap van de Network Council? Klik dan hier.

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?