De regio in een spagaat

de toekomst van mobiliteit in de MRA

Ivar Volder is recruiter en management consultant. Voor de Amsterdam Economic Board schreef hij een gastblog over zijn visie op de toekomst van mobiliteit in de MRA, of zoals hij dit noemt: “MobilityNL2040”

De regio zit in een spagaat: enerzijds wordt ze geplaagd door luchtvervuiling en lawaai. Anderzijds zorgen de veroorzakers daarvan dat er werk en dus inkomen is voor vele duizenden mensen , in loondienst of zelfstandig. Niet geheel toevallig zijn de grootste veroorzakers van luchtvervuiling ook de grootste “boeven” als het om lawaai gaat.

Mobiliteit is een van die boeven, maar ziet er over 25 jaar heel anders uit, in ieder geval het zakelijke deel. De veranderingen gaan veel sneller dan wij denken en de ‘Wet van Moore’ zal zijn invloed alleen maar (meer) versterken. Hierdoor worden veel meer en steeds snellere koppelingen tussen systemen en gebruiksobjecten mogelijk, ja zelfs onmisbaar. Een app is tegen die tijd zoiets als een matrixprinter nu, mobiliteit wordt een service (MaaS) en de rest van de wereld –  in al haar eenvoud – verandert mee. Voor files geldt dan ongeveer hetzelfde als voor die matrixprinter: Eigenlijk weet niemand nog waarom die dingen bestonden.

Stel je het volgende eens voor:

Mijn agenda staat precies ingesteld met tijden en locaties waar ik op een dag naartoe moet en hoe laat ik er daadwerkelijk moet zijn. Rekening houdende met de tijd die ik nodig heb voor mijn ochtendrituelen, gaat mijn wekker tijdig af – uit zichzelf. Ach, nu zit dat ding nog in een smartphone, maar tegen die tijd… Wie zal het zeggen? Op het juiste moment komt een autonoom rijdend voertuig voorrijden, een auto kun je het niet meer noemen, maar het zal zich voortbewegen door middel van waterstof en elektrisch, dus rijdt het 100% ‘schoon’. In het voertuig kan ik rustig mijn afspraken voorbereiden, al dan niet vergezeld van andere reizigers die we onderweg oppikken. Het mooie is dat er vele aanbieders zijn van dit soort vervoer, maar dat er via een centraal platform voor die rit goedkoopste aanbieder van dat moment wordt geselecteerd. De prijs per minuut geeft de doorslag, daar waar de beschikbaarheid en reistijd nog binnen mijn agenda passen.

Doordat de rest van mijn agenda ook vastligt, staat bij afloop van mijn afspraak het volgende voertuig alweer gereed, van welke aanbieder dan ook – de goedkoopste! Óp naar het volgende adres, terwijl ik onderweg in alle rust mijn verslag maak. Zo kom ik ‘s avonds ook weer thuis.

 

Mijn werkgever hoeft geen ingewikkelde leaseconstructies meer aan te gaan, wagenparkbeheerders vind je alleen nog bij de professionele aanbieders, en de werkgever hoeft zich ook geen zorgen meer te maken over het (lease-)tarief, her-calculaties, schades of inhouding bijtelling en eigen risico’s. Dikke pakken (lease-)facturen worden gereduceerd tot een beknopte omschrijving op het elektronische dagafschrift. Natuurlijk kan ik het voertuig ook privé boeken, of als zzp’er. Dan worden de kosten gewoon van een ander rekeningnummer afgeschreven.

Zet bovendien de rest voordelen eens op een rij: geen files meer, geen luchtverontreiniging, geen ongevallen en dus geen doden of gewonden in het verkeer. Je bent altijd op tijd en komt uitgerust op het werk, er is veel minder administratieve rompslomp, er is geen losse huur nodig (vervangend vervoer en zo), geen verkeersovertredingen, geen brandstofpassen en –kostenadministratie meer en ga zo maar door.

Zijn er ook nadelen? Enkele verwante branches zullen zo snel mogelijk aan hun verdienmodel moeten gaan sleutelen, maar als het goed geleide bedrijven zijn, zijn zij daar tóch al mee bezig. Autodealers, werkplaatsen, autoschade- en autoglas- en bandenbedrijven, taxibedrijven, ja zelfs het CJIB… Ze kunnen, nee, ze móeten allemaal op de schop genomen worden. Bedrijven en hun werknemers, dus ook opleidingsinstituten, moeten nu al beginnen zich te heroriënteren, om straks niet tussen wal en schip te vallen. Wat is vandaag de dag de waarde van een bedrijf voor een eventuele koper, als dat bedrijf nog niet met de toekomst bezig is maar met de waan van de dag? Zou je bijvoorbeeld een vermogen willen investeren om een tankstation te openen of over te nemen? Zouden banken dat nog willen financieren? De vraag stellen, is de vraag beantwoorden.

 

Een schonere woonomgeving

Als het over mobiliteit gaat, zal de lucht- en lawaaivervuiling in steden en woonkernen natuurlijk voorbij zijn. Supermarkten worden nog slechts bevoorraad met kleine, stille en vooral schone voertuigen. De milieuzones zo hier en daar vormen slechts een eerste aanzet. Weleens een truck van bijvoorbeeld Action of AH door de kern van Zwanenburg zien manoeuvreren? Je houdt je hart vast. Zij delen de smalle weg met personenauto’s, fietsers, voetgangers en bejaarden op hun scootmobielen en eveneens te grote, vrijwel lege bussen van Connexxion, terwijl zij – die trucks – ondertussen het kostbare wegdek slopen, alleen al door hun gewicht en met het tot vlakbij de winkel rangeren.

De vervoerders zullen hun transport moeten aanpassen aan de eisen van de winkelketens en deze moeten nu al een nieuw pakket van eisen bij de vervoerders neerleggen. De provincies doen ditzelfde al bij de aanbesteding van het regionale vervoer. Aardgas, LNG, elektrisch, maatwerk voor specifieke doelgroepen … Technisch kan het allemaal al lang, alleen de overheden zijn er over het algemeen nog niet mee bezig.

Gas er op!

Dáárom moet de discussie veel intensiever gevoerd worden, zonder te verzanden in een uitsteltraject dat door diverse lobbygroepen (ongetwijfeld) geïnitieerd zal worden. Gemeentebesturen moeten keiharde eisen neerleggen bij de Provincie en de provincies zullen in gesloten formatie naar onder andere het Ministerie van Infrastructuur en Milieu moeten opstomen. Het wachten is op een partij die de handschoen opneemt en als organisator en coördinator aan de slag gaat. Lange adem en voldoende sponsors vereist!

 

 

 

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?