Denim City Headquarters vestigt zich in Amsterdam

In de Hallen komt Denim City Headquarters, een campus voor de ambachtelijke denimindustrie. Een plek waar ondernemerschap en innovatie samenkomen. Deze creatieve hub zal innovators, studenten, ondernemers, visionairen, wetenschappers en denimgekken verbinden en inspireren.

Kortom, genoeg blue gold dat zich verzamelt in Amsterdam!

Denim City Headquarters zal bestaan uit 7 losstaande, maar ook samenwerkende onderdelen:

  1. Workshop Training Center, Upcycling Company & Incubator
  2. Archief Inspiratie & archief voor alles op het gebied van denim (boeken, kleding, stof)
  3. Ambassade Thuisbasis voor de internationale denim innovatie vereniging en denim club
  4. Expertise Centrum Denim Innovatie center voor kennisuitwisseling
  5. Internationale Jean School ’s Werelds eerste onafhankelijk, internationale B-tec denim cursus
  6. Smart Lab Wassing onderwijscentrum voor de Jean School, IJS en studenten van AMFI
  7. Blue Lab R&D lab gericht op schone wasserijen geƫxploiteerd door partners Jeanologica, Garmon en FG Group.

Denim City Headquarters is een initiatief van House of Denim en wordt gerealiseerd in samenwerking met de jeansbranche, onderwijsinstellingen zoals ROC van Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam, de gemeente en de Board.

Denim is booming in de metropoolregio

De jeanssector speelt een steeds grotere rol in de regio Amsterdam. De afgelopen tien jaar hebben vrijwel alle grote en kleine jeansmerken zich in Amsterdam gevestigd. Diesel Benelux heeft bijvoorbeeld zijn hoofdkantoor van Eindhoven naar Amsterdam verplaatst. Ook G-star, Hilfiger en Scotch & Soda vestigden zich in Amsterdam. In mei 2014 komt de toonaangevende denimbeurs Kingpins naar Amsterdam, na zich succesvol bewezen te hebben in New York, Los Angeles en Hong Kong.

Rol Amsterdam Economic Board

Denim City HQ is een belangrijk onderdeel van de in 2013 door de Board (in samenwerking met gemeente en bedrijfsleven) opgestelde Denim Roadmap, een gezamenlijke route naar de toekomst van Amsterdam als meest innovatieve en toonaangevende jeansstad van Europa. Er worden vier actielijnen onderscheiden: human capital, research & development, (internationale) marketing & acquisitie en clusterontwikkeling. Het cluster creatieve industrie van de Board zal zich voornamelijk richten op de verdere clusterontwikkeling en het uitbouwen en onderhouden van de samenwerking tussen kennisinstellingen, bedrijven en overheid, zodat verdere groei en (internationale) opschaling kan worden bewerkstelligd.

Denim City Headquarters wordt grotendeels gefinancierd met gelden uit Europees Fonds voor Regionale Ontwikkelingen (EFRO), private partijen (waaronder FG Group) en de gemeente Amsterdam. De te verwachten opening is najaar 2014.

Auteurs: Dominique van Ratingen & Shari Klein

Illustratie: Fronteer Strategy voor House of Denim

Plaats een reactie!

Geef een reactie

jouw nieuwstip

Heb jij een nieuwstip voor de Board? E-mail dan onze redactie!

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?