“Elke dag een positieve verandering in gang zetten, dat geeft mij energie”

“Duurzaam is geen aankoopargument voor onze klanten” zeg ik tegen mijn collega bij Philips. Deze collega - en inmiddels goede vriendin – geeft aan dat de nieuwe pay off  "Sense & Sustainability" zou moeten zijn. Dit in tegenstelling tot "Sense & Simplicity". We spreken 2008. We zitten beiden met een grote glimlach. Wat nu als we materialen en producten niet steeds weggooien maar blijvend hergebruiken en we hiermee nieuwe economische activiteit - en daarmee banen - creëren? Met de natuur als voorbeeld.

Bij mij sloeg dit aan en haakte het in op mijn behoefte om als industrieel ontwerper relevante verbeteringen in gang te zetten. Want terwijl ik het zei realiseerde ik me, dat als we maar blijven geloven dat ‘de klant het moet vragen’ het nog wel een tijd duurt voor we komen tot duurzame innovatie. Inmiddels heeft Philips heel veel slagen gemaakt en is het fantastisch dat de nadruk op Simplicity producten heeft opgeleverd waarbij technologie zich aanpast aan de mens en niet andersom.

Proberen en doorzetten

En dit was het moment voor mij om zelf in transitie te gaan, vraagtekens te zetten bij ons huidige economische systeem en continue op zoek te gaan naar de beste mogelijkheid om elke dag een positieve verandering in gang te zetten. Dit geeft energie en brengt me op onverwachte plekken. Met de kracht van creatief denken en inspirerende voorbeelden, maar ook met meten, monitoren en scherpe analyses de aandacht van mensen te verleggen. En natuurlijk vol vertrouwen proberen, exploreren en doorzetten.

Mensen inspireren op weg naar een circulaire economie

Dat is ook waarom ik geloof in een organisatie als de Amsterdam Economic Board. Vanuit een onafhankelijke positie kan ik signaleren maar ook initiëren en mensen met daadkracht inspireren om samen de oplossing te ontwikkelen die nodig is in de transitie naar een circulaire economie. Ik zal vooral gaan sturen op initiatieven waar nu bottlenecks zitten. Dat is de afgelopen jaren vanuit het grondstoffenprogramma al veelvuldig en succesvol gedaan.

De 10 R’en van circulair

Mijn uitdaging wordt om de partijen te blijven verbinden rondom toepassingen die nog hoger op de ladder van de 10 R’s staan. We zullen onder meer vergezichten gaan creëren die richting geven aan innovatie. Want aan ideeën ontbreekt het niet, het is zaak de juiste ideeën, initiatieven en consortia te selecteren die passen bij de ambitie en de dynamiek van deze regio. Daar speelt data en slimme manieren om materialen en producten een identiteit te geven een belangrijke rol. Dat zal het ook mogelijk maken om fijnmazig keuzes te maken die op alle transities passen, dus zowel voor de energie transitie met CO2 reductie in balans met de materiaaltransitie.

Level of circularity: 10R’s (After Cramer, 2015)

En dat betekent dan dat we in 2030 een echt circulaire en inclusieve economie hebben. Veel van de producten zijn al jarenlang in gebruik en er is een levendige handel in modulaire spullen. Waarvan onderdelen lang worden gebruikt, opgeknapt en weer voor andere toepassingen hergebruikt. En dan praten we gewoon over gebruiksrechten in plaats van eigendom.

Wil je hierover meepraten of aanhaken bij initiatieven van de Board?

Bekijk hier onze initiatieven of neem contact op met Claire Teurlings.

18 oktober 2019

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, X en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten