Installatiemateriaal snel én schoon geleverd in Amsterdam

Technische Unie is een groothandel in technische installatiematerialen. Met twee distributiecentra en twintig overslagpunten in het hele land, hebben zij een groot aandeel in het dagelijkse vrachtverkeer. Wie vóór acht uur ‘s avonds bestelt, krijgt zijn materiaal de volgende ochtend geleverd of kan het ophalen bij een afhaalpunt. Binnen de ring van Amsterdam rijdt Technische Unie uitsluitend met elektrische vrachtwagens. Logistiek directeur Bart Schoonderwoerd vertelt over het belang van snelle én schone leveringen.

“Onze klanten zijn met name installateurs. De materialen die wij aan hen leveren, liggen opgeslagen in twee distributiecentra. In Alphen aan den Rijn liggen kleinere technische benodigdheden, in Strijen het grote materiaal. De bestellingen die onze klanten uiterlijk om acht uur ‘s avonds doen, brengen we ‘s nachts vanuit de distributiecentra met vrachtwagens naar één van onze 20 overslagpunten. Daar sorteren we de orders voor de lokale vrachtwagenroutes. Per overslagpunt rijden 10 tot 30 vrachtwagens alle materialen uit, in totaal zo’n 300 vrachtwagens per dag. Die brengen het materiaal rechtstreeks naar de bouwlocaties of naar één van onze 37 afhaalpunten, waar de klant het vanaf zeven uur ‘s ochtends kan komen ophalen.

Pionieren

Aan de ring van Amsterdam zit ook een overslagpunt, van waaruit we met ongeveer 12 vrachtwagens de metropoolregio bedienen. Dat zijn alleen al in die omgeving ontzettend veel vervoersbewegingen.

“Om je een beeld te geven: elke vrachtwagen maakt ongeveer 40 stops, dus bij elkaar gaat het in de regio om een kleine 500 afleveringen per dag. Daarvan zitten er zo’n 120 in het centrum van Amsterdam, waar de vrachtwagens vaak niet meer dan 100 kilometer per dag afleggen.”

 Omdat Technische Unie zo’n groot aandeel heeft in de logistieke markt, zien wij het – al heel lang – als onze verantwoordelijkheid om voortdurend te kijken hoe we onze materialen zo duurzaam en efficiënt mogelijk kunnen vervoeren. In Amsterdam rijden we daarom al sinds 2011 met een elektrische vrachtwagen. Die werden toen nog helemaal niet gemaakt, dus we hebben toen een dieselauto laten verbouwen en er een elektrische motor en accupakketten in laten zetten. Dat was echt pionieren, en dat is het nu soms nog steeds.

Inmiddels is die eerste vrachtwagen afgeschreven en hebben we net een nieuwe ingezet. Daarnaast hebben we twee elektrische vrachtwagens rijden uit een Europese pilot van Daimler. Voor Nederland waren 12 elektrische FUSO’s beschikbaar, daarvan hebben wij er twee toegewezen gekregen. Hiermee beleveren we het centrum, want FUSO’s zijn kleinere, wendbare wagens waar we goed mee over de grachten kunnen rijden. We hebben de laadbak boven de cabine laten verlengen, zodat we er – bijvoorbeeld – ook lange buizen mee kunnen vervoeren. Alle leveringen in Amsterdam worden dus emissievrij geleverd.

Creatieve oplossingen

We zijn in het hele land bezig met duurzaamheidstesten, met name in de steden. Zo rijdt er in Den Bosch een TU-vrachtwagen die deels elektrisch, deels diesel rijdt, en hebben we in Rotterdam en Den Bosch een aantal dual fuel-wagens: diesel gemengd met biogas. Omdat duurzaam transport nog in ontwikkeling is, is het een kostbaar (en arbeidsintensief) proces, dat vaak de nodige extra begeleiding vraagt. Onze chauffeurs moeten bijvoorbeeld ook speciaal worden opgeleid om met zulke wagens te kunnen rijden. Het blijft altijd een puzzel, het moet natuurlijk financieel wel uitkunnen.

We zijn dus altijd aan het kijken naar creatieve oplossingen om slimmer en schoner te werken. We vinden het als bedrijf enorm belangrijk om innovatief te zijn op het gebied van duurzaamheid en om in te kunnen spelen op de ontwikkelingen in de markt. Dit staat voorop in alles wat we doen.

Duurzaamheid als voorwaarde

Bovendien merken we dat er bij aanbestedingen tegenwoordig ook specifiek om wordt gevraagd. Waar de klant voorheen bij zijn materiaalkeuze vooral de prijs zwaar liet wegen, gaat het nu ook om efficiëntie en duurzaamheid. We worden steeds vaker al in een vroeg stadium van het bouwproces betrokken, zodat we met de klant mee kunnen denken over slimme en schone vervoersoplossingen. We zijn bijvoorbeeld ook partner van het logistieke hub-project van de HvA en gaan binnenkort van start met een groot bouwproject op Schiphol.

Ook de overheid draagt een belangrijke steen bij. Onze elektrische vrachtwagens en FUSO’s zijn deels gesubsidieerd en met onze schone voertuigen mogen we in een aantal gevallen gebruik maken van busbanen of afleveren buiten venstertijden. Het kan natuurlijk altijd méér en beter, maar tot ons genoegen zien we behoorlijk wat duurzame initiatieven loskomen. Wat dat betreft is er een mooie ontwikkeling gaande.”

Reek interviews

Dit interview is  deel 7 uit de reeks ‘slimme en schone stadslogistiek’ waarmee de Board zichtbaar maakt wat er al gebeurt in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Onze ambitie is dat het stedelijk vervoer in de metropoolregio in 2025 emissievrij is. Er zijn twee doelstellingen: Enerzijds wil de regio internationaal voorloper zijn op het gebied van slimme en schone stadslogistiek voor alle soorten verkeer – van goederen- en diensten- tot personenverkeer. Anderzijds wil de MRA een leidende rol spelen op het gebied van innovaties in het logistieke systeem en verbindingen met logistieke hubs buiten de stad, zodat de positie als logistieke hub van wereldformaat wordt versterkt.

Lees meer op onze pagina Mobiliteit 

 

Tekst: Ronne Theunis

 

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?