MaaS: Maak het smart!

Een verslag van MaaS Meetup #3

Hoe kun je verschillende transportaanbieders laten samenkomen in één enkele mobiele service, oftewel MaaS? Het delen van smart data lijkt een eerste goede stap.

Waar tijdens de vorige MaaS Meetup nog werd gesproken over een gebrek aan data, draait het tijdens deze derde editie vooral om het délen van data. Niet gek dus dat voor deze Meetup is gekozen voor het kenniscentrum DataLab aan de Weesperstraat, waar de verkenning van MaaS (Mobility as a Service) verdergaat. Tijs Roelofs (Smart Mobility Manager voor de gemeente Amsterdam) zet gelijk de toon door al zijn privégegevens met de zaal te delen: een foto van zijn twee zoontjes, de Honda Jazz die voor zijn deur staat geparkeerd, zijn fiets, en de vijfhonderdvijftig euro die hij en zijn vrouw maandelijks besteden aan vervoer.

Eerlijk speelveld

Wat hij in de toekomst wil? ‘Freedom of mobility. Eén keer in de maand boodschappen doen in een Volvo. De andere keer met de elektrische bakfiets. Dat hij tot elk vervoersmiddel toegang heeft. Een mobiliteitsplatform dat gemakkelijk, betrouwbaar en betaalbaar is.’ Oftewel, mobiliteit op maat, zoals Roelofs dat zo mooi in zijn MaaSterplan uiteenzet. En wat hem betreft is deze nieuwe vorm van mobiliteit hard nodig in Amsterdam. Terwijl de bevolking en werkgelegenheid groeien, ontstaat aan de andere kant een groeiend tekort aan parkeerplaatsen en extra wegen. Gelijktijdig verandert de markt: internetondernemingen zoals Uber groeien hard en domineren al snel andere vervoerderspartijen.
‘Als we niks doen dan neemt één partij het over,’ stelt Roelofs. ‘The winner takes it all.’ Juist daarom is het zo belangrijk om samen te werken, om essentiële data van vervoersgebruik te delen en het systeem vooral ópen te houden. Want dat levert niet alleen een gelijkwaardig speelveld op voor aanbieders, maar blijft er ook genoeg te kiezen voor de eindgebruiker. Roelofs: ‘Uiteindelijk wil je dat vraag en aanbod matchen. Wanneer iedereen zijn data levert, krijgen wij als gemeente een goed inzicht in het gebruik. Bepaalde alternatieven, zoals de fiets of de tram, kun je dan stimuleren.’

Robuust systeem

Maar hoe doe je dat eigenlijk, vraag en aanbod matchen? Hoe interpreteer je al die verschillende data? Volgens Diana Vonk Noordegraaf (senior consultant Smart Mobility bij TNO) is het vooral belangrijk de robuustheid van een mobiel platform zoals MaaS in de gaten te houden. Staat het nog overeind bij een klein incident? Want het verzamelen van data is één, het interpreteren en verwerken van al die gegevens is twee. ‘Stel dat de A10 op de schop gaat en er ook een ongeluk op de A9 is gebeurd,’ zegt Noordegraaf. Ze laat een wegenkaart van Amsterdam vol rode filelijnen zien. ‘Wat is dan de impact van zo’n verstoring? Kan je een systeem zo ontwerpen dat het minder kwetsbaar is?’
Eén van de oplossingen die Noordegraaf aandraagt is goed monitoren, goed blíjven kijken. ‘Begin met jezelf af te vragen wat MaaS kan toevoegen,’ zegt ze. ‘Wat vinden reizigers van zo’n app? Wat willen ze ermee? Vervolgens kijk je naar de verschillende zaken die je kan meten, zoals reistijd. Ten slotte voeg je data toe: gegevens van het openbaar vervoer tot en met de buienradar aan toe’. Het gaat Noordegraaf vooral om het rond maken van de cirkel: van simulatiemodellen, een gedegen ontwerp van MaaS, opgevolgd door pilots. Aan het einde van dat traject begin je met monitoren en bijsturen. ‘Elke fase van deze cirkel is cruciaal,’ zegt ze. ‘De optelsom van data is het vliegwiel om de cirkel rond te krijgen. Maak het smart!’

Einde privédomein

Hoe in de praktijk tegen een platform als MaaS aangekeken wordt weet Peter Krumm, hoofd strategie en innovatie van vervoersmaatschappij Connexxion. ‘Wij krijgen heel veel data binnen maar alles wat privacy is mag niet gedeeld worden,’ zegt Krumm. ‘Daar zijn hele goede redenen voor. En als publieke partij moeten wij daar rekening mee houden.’
Toch doet hij een oproep aan de overheid om als vervoersmaatschappij meer data beschikbaar te mogen stellen. ‘Nu al vragen veel andere partijen om toegang tot data. Als wij een heel mooie app maken maar de gegevens van een busvervoerder als Arriva links laten liggen dan is het einde oefening. Een groeiend aantal partijen is vaak op zoek naar dezelfde informatie. Het gaat er juist om die zoektochten goed op elkaar af te stemmen.’ Want ook bij Connexxion weten ze het allang: je hebt elkaar hard nodig.

De volgende MaaS Meetup is op 4 juli en gaat over MaaS en verdienmodellen. 

Verslag: Renske Jonkman

Plaats een reactie!

Geef een reactie

jouw nieuwstip

Heb jij een nieuwstip voor de Board? E-mail dan onze redactie!

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?