MaaS: ‘De optimale route naar de toekomst’

Een verslag van MaaS Meetup #1:

De technologieën zijn er. Net als de data. En de verschillende partijen staan al startklaar. Dat MaaS (Mobility as a Service) eraan komt, lijkt niet langer een vraag. Wél welke vorm die aanneemt.

Eerste stappen

‘Gaan we samenwerken of niet?’ vraagt Robert Scheerder tijdens de eerste drukbezochte MaaS Meetup, begin december in Spaces Zuidas. Gekeken wordt hoe je verschillende transportaanbieders kunt laten samenkomen in één enkele service, oftewel MaaS – als alternatief voor het bezit van een eigen vervoersmiddel. De conclusie van Scheerders’ onderzoek als transitiemaker (in opdracht van de Gemeente Amsterdam) is helder: alleen met een goede samenwerking van publieke en private partijen heeft MaaS kans van slagen.

Maar hoe breng je deze partijen samen? En waar ligt de taak van de overheid om duurzame mobiliteit een kans van slagen te geven? Op het scherm toont Scheerder een zogenaamd MaaS framework, dat ons een goed beeld geeft van hoe zo’n toekomstige samenwerking er ongeveer uit moet komen te zien: van fleet & ride sharing en telecommuting tot smart-parking met partijen als SnappCar en uberPOOL. Met één druk op de knop je reis boeken, betalen en gelijk de optimale route van je rit bepalen. ‘De potentie van MaaS is groot,’ meent Scheerder, ‘de eerste stappen zijn al gezet.’

Op zijn kop

De dynamiek tussen vraag en aanbod komt compleet op zijn kop te staan. Is het niet door het toekomstscenario van zelfrijdende auto’s (het ritdelen), dan wel door de honderdduizend extra woningen die de komende jaren in de regio Amsterdam worden gebouwd: de vraag naar vervoer én het delen daarvan zal exponentieel groeien. Een technologische innovatie zoals MaaS komt daar als vanzelf uit voort. Maar hoe speelt de markt daarop in? ‘Voorkom dat je wordt ingehaald door een winner takes it all,’ benadrukt Scheerder. ‘Situaties zoals we die kennen van Airbnb in Amsterdam moet je zien te voorkomen. Houd het liever in eigen hand, vanuit de Nederlandse overheden, en zorg voor een platform waar verschillende aanbieders elkaar kunnen vinden. Dus,’ vraagt Scheerder, ‘wie doet er mee met de marktverkenning Open MaaS?’

Slim reizen

Het is een traject van de lange adem en gedegen investeringen. Maar dan kan iets heel moois tot stand komen. Denk aan betere bereikbaarheid, goede luchtkwaliteit en slim ruimtegebruik. Het belang van MaaS voor de regio Amsterdam is enorm. Gert Oosting – verantwoordelijk als stadsregisseur voor de bereikbaarheid van Amsterdam – richt de spot op de Zuidas. Hij toont een foto van de ring A10 op een doordeweekse dag. Het gebruikelijke beeld van vaststaand verkeer. ‘Wat is een goede bereikbaarheid?’ denkt Oosting hardop na. ‘Hoe gaan mensen van A naar B?’

Oosting onderzoekt de bewegingen van de reiziger. Hij kijkt waar een incident is gebeurd, of waar een evenement zich afspeelt. Als geen ander kent hij het belang van een goede samenwerking met andere partijen, zoals ProRail, Amsterdam Onderweg en de Amstelveenlijn, om snel en flexibel op een situatie te kunnen inspelen en het verkeer in Amsterdam soepel te laten doorstromen. ‘Voor Amsterdam staan in het jaar 2017 en 2018 een grote investering gepland,’ zegt Oosting. ‘En door die investeringen wordt tegelijkertijd veel hinder veroorzaakt. In dat geval is het belangrijk om vanuit de reiziger te denken. Dit doe je onder andere door de samenloop goed te beheersen. Slim reizen met behulp van MaaS heeft de toekomst. Leren door te doen en te delen!’

Zuidas

Hoe ga je bijvoorbeeld om met een grote druk op de binnenstad? Kun je samenwerken met partijen zoals Google? Hoe speel je in op een kritieke situatie zoals slecht weer? Het zijn de grootstedelijke vraagstukken waarmee Stephan van Dijk, onderzoeker bij AMS Institute, zich mee bezig houdt. Hij ontwikkelt, test en evalueert het Mobility as a Service-platform in Amsterdam, onder meer op de Zuidas. ‘De innovatie maakt op dit moment grote stappen,’ zegt Van Dijk. ‘We willen vanuit de eindgebruiker, in dit geval de reiziger, een dienst ontwikkelen. De Zuidas biedt een goede omgeving om Mobility as a Service te onderzoeken: veel werknemers van kantoren, maar ook mensen die hier wonen en studeren. De bereikbaarheid van Zuidas is belangrijk, en de druk zal de komende jaren alleen maar toenemen.’

Het verschil maken

De stedelijke mobiliteit is niet alleen belangrijk in Amsterdam, maar in heel Europa. Om die reden is er vanuit de Europese Unie een oproep gedaan voor een Urban Innovative Action. Van Dijk zoekt acht partijen die samen een projectvoorstel willen indienen. ‘Het moet iets zijn wat nog niet eerder in Europa is gedaan,’ zegt Van Dijk. ‘Wat kan het verschil maken? Het moet zo innovatief mogelijk zijn. Wie wil er een bijdrage leveren aan Living Lab Zuidas aan de MaaS?’ Hidde Salverda, van de Amsterdam Arena mobility portal, steekt zijn hand op. ‘We zijn al heel ver, en met AMC en ING in overleg. Volgens mij kunnen we elkaar wel versterken,’ roept hij enthousiast.

De MaaS Meetups zijn een initiatief van de  Amsterdam Economic Board  en dragen bij aan de speerpunten die opgesteld zijn voor de uitdaging Mobiliteit. De volgende MaaS Meetup is op 28 februari  vanaf 15:30 uur. 

 

Verslag: Renske Jonkman

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?