Nooit meer in de file naar het stadion

Een verslag van MaaS Meetup#2

In de toekomst zo slim en duurzaam mogelijk reizen? Tijdens de tweede editie van de MaaS Meetup in de Amsterdam ArenA gaat de verkenning verder. Hoe werkt MaaS (Mobility as a Service) in de praktijk?

Als het ergens belangrijk is om bezoekersstromen goed te reguleren dan is het wel in dit populaire gebied, waar het grootste stadion van Nederland ligt en met concertzalen als AFAS-Live en de Ziggodome om de hoek. Hoe overtuig je een bezoeker uit Limburg om de drukste verkeersaders naar de ArenA  te mijden? Hoe verleid je een voetbalsupporter uit Amsterdam om met het openbaar vervoer te gaan? Want daar gaat MaaS (Mobility as a service) over: een platform bieden voor de reiziger om zijn reis real time te plannen en te kiezen voor groene opties zoals deeltaxi’s, openbaar vervoer, deelauto’s en e-bikes.

In goede banen

Na de eerste succesvolle MaaS Meetup aan de Zuidas, is vandaag de Amsterdam ArenA aan de beurt. ‘Een deel van de problemen die bij de Zuidas spelen zijn vergelijkbaar met de ArenA. Wij zijn best ver met oplossingen voor deze problematiek,’ zegt Hidde Salverda. Was hij tijdens de eerste MaaS Meetup nog te gast, nu is hij inspirator. Als directeur Evenementenbedrijf Amsterdam ArenA heeft hij ruime ervaring met het in goede banen leiden van bezoekersstromen. ‘We werken met een reizigersplatform: Mobility Portal. Een soort kaartenbak die je reisadvies op maat geeft. Alle reisinformatie van verschillende websites en apps – van de Ziggodome, Mojo tot ArenA – verwijzen allemaal door naar één en dezelfde Mobility Portal. Op die manier houden we ook rekening met de events van de buren.’

Of je nu geïnteresseerd bent in een concert van de Toppers of een wedstrijd van Ajax, vanuit Friesland komt of uit Amsterdam: via de Mobility Portal krijg je real time het beste persoonlijk reisadvies, op basis van je postcodegebied. Voor de één betekent dat hij beter kan reizen met de metro, voor de ander iets verderop parkeren bij de Amsterdamse Poort. Met minder belasting van het wegennet én een kortere reistijd als winst. ‘Voorheen stond iedereen in de file op de Burgemeester Stramanweg,’ zegt Salverda. ‘Maar wat is nou vervelender dan na een leuk feestje in de file staan?’ Via de Mobility Portal koop je al van tevoren een parkeerkaart, een treinkaartje of reserveer je een elektrische oplaadplek. De ING en het AMC sluiten zich in de toekomst ook aan. Salverda tegen de zaal: ‘Wie helpt ons nog meer mee de portal te verrijken?’

Ride Sharing

Terwijl Salverda ook de eerste stappen zet voor zogenaamde car-sharing in het Amsterdam ArenA-gebied, weet Jeroen Out (managing director) van BEAMRZ als geen ander hoe dat werkt. Na ervaring te hebben opgedaan als taxichauffeur en werkzaamheden bij bedrijven in de autosector, werkt hij bij BEAMRZ aan een digitaal platform waar reizigers onder meer hun auto voor een rit kunnen delen, ridesharing. ‘We hebben inmiddels tweeduizend klanten die hun auto delen,’ zegt Out. ‘Dat is een mooi onderdeel van een platform: wanneer je gezamenlijk auto’s kunt gebruiken om van A naar B te gaan. Ritdelen zorgt voor een betere bereikbaarheid, minder individuele autoritten en CO2 reductie.
Belangrijkste voorwaarde om platforms zoals BEAMRZ te laten slagen? ‘Het delen van data is belangrijk,’ zegt Out. ‘Niet iedereen wil meewerken omdat ze denken dat ze al hun klantdata weggeven, terwijl ze wél onderdeel willen zijn van een keten.’ Ook Salverda beaamt dit: ‘We merken dat er zoveel meer data voor handen is en dat er ook nog een hoop data liggen bij de afzonderlijke partijen. De schroom moet van ons afvallen om de data voor jezelf te houden. Alleen wanneer je data deelt kom je tot andere inzichten.’

De volgende MaaS Meetup is op 13 april, in het DataLab Amsterdam

Een verslag door Renske Jonkman.

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?