Pitchen in een ongedwongen setting

Vroeger een sobere loods waar scheepsrompen werden gelast, nu een kleurrijke wirwar van logo’s, enthousiaste ondernemers, gadgets, banners, laptops en bezoekers. Op de NDSM-werf vond afgelopen weekend start-up festival Uprise plaats, waar 200 start-ups klaarstonden voor vraag, antwoord, fris talent en financiering.

Tijdens Uprise, onderdeel van de Amsterdam Capital Week, konden ondernemers, talenten en zelfs kinderen kennis maken met nieuwe gadgets en apps, lagen gave banen voor het oprapen en kon je direct skills uitbreiden in een scala aan workshops. Ondernemers wisselden ervaringen met elkaar uit, verzamelden elkaars visitekaartjes en volgden workshops van experts om antwoord te krijgen op vragen als: Wat is een goede pitch? Hoe vertaal ik mijn idee naar een start-up? Hoe doe ik mijn PR?

Pitch of praatje

Een rondje door de start-up area leerde dat de variatie aan bedrijven groot was. Uiteenlopende bedrijven presenteerden zichzelf om financiering en naamsbekendheid te verkrijgen. Bij hun stands werd door ondernemers enthousiast gepraat met bezoekers. Was je geen investeerder? Geen zorgen, iedereen was welkom voor een pitch of praatje. In een ongedwongen setting verbond Uprise start-ups en geïnteresseerden met elkaar. Ook als je op zoek was naar een baan zat je goed: bij meerdere bedrijven waren vacatures te spotten, veelal voor developers of marketeers.

Een kleine greep uit de aanwezigen:

  • Yeller: een app waarmee je iemand kunt zoeken om een taxi te delen
  • Questionmark: helpt je bij het doen van duurzame boodschappen
  • Mysteryvibe: creërde Crescendo, een innovatief seksspeeltje
  • Heppee: een app voor co-ouders en hun kind

Games ontwikkelen: kinderspel?

Er was meer te beleven op Uprise. Om aandacht te vragen voor het belang van technologie in het onderwijs, liet Uprise kinderen en experts hun eigen spel ontwikkelen in de game area.

Voor de lekkere trek kon je terecht bij de foodtrucks, en in het amphitheater was er Women of Influence, met succesvolle vrouwen aan het woord.

Women of Influence

Melinda Jacobs van Clustr leidde dit panel, bestaande uit Marja Verbon (Piton Capital London) en Jennifer Schwanenberg (Next Media Accelerator Hamburg). Centraal stonden de vragen: waarom zijn vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd in de ondernemerswereld, en hoe vreemd is dit? Wat doen succesvolle vrouwen beter dan mannen en andersom?

De vrouwen on stage deelden hun ervaringen. De drijfveren van mannen en vrouwen verschillen nogal, stelden ze: mannen willen de wereld domineren, vrouwen een specifiek probleem oplossen. Dit betekent dat vrouwen in de regel goede productmanagers zijn. Ook zijn ze goed in het opbouwen van vertrouwensrelaties en samenwerken. Jennifer: “Ik heb een team ooit het advies gegeven: haal een vrouw erbij. Vrouwen benoemen de roze olifant in de kamer, zonder hierbij overdreven dominant te zijn”. Wat vrouwen volgens het panel juist van mannen kunnen leren, is uitstralen dat je het kán: je bedrijf én jezelf verkopen.

De sterke punten van vrouwen liggen in andere growth stages dan die van mannen. Waar het zijn van een goede productmanager belangrijk is in de beginfasen van je start-up, heb je zodra je bedrijf groter wordt meer aan leidinggevende kwaliteiten. Deze ‘gedaantewisseling’ is voor veel vrouwen moeilijk maar zeker niet onmogelijk, aldus Marja: “Ik heb vrouwen gezien die dit uitzonderlijk goed deden.”

Maak fouten met verve en negeer de rest

Hoe beweeg je je als vrouw nu in een wereld die nog steeds vooral uit mannen bestaat? Een drietal tips van het panel.

  1. Heb je een fout gemaakt? Hou op met jezelf eindeloos te verontschuldigen
    Twijfelen aan jezelf hoort bij ondernemen. Iedereen vraagt zich weleens af of zijn bedrijf het investeerdersgeld waard is. Je kunt dit denken, maar nooit zeggen.
  2. Volg je intuïtie, een goede samenwerking is belangrijk
    Een goede relatie met je investeerders is minstens zo belangrijk als de investering zelf. Als een investeerder interesse heeft, maar jij je ongemakkelijk voelt in het gesprek: ga dan niet met ze in zee.
  3. Bepaal je doel en negeer de rest
    Als je uit dit ongemakkelijke gesprek wél drie andere connecties kan halen: prima. Pas jezelf aan aan de situatie, doe wat je moet doen om je doel te bereiken en besteed geen aandacht aan de rest.

“Ik ben weleens ‘te assertief’ genoemd. Dan dacht ik: de man naast me doet precies hetzelfde, waarom spreek je mij erop aan? Nu negeer ik dit.” – Marja

Zelf houden beide dames in hun keuzes geen rekening met geslacht. Jennifer: “Als je idee sterk is en je team goed, zal ik zeker in je investeren. De dynamiek van een team is belangrijker dan de samenstelling.”

Meer Uprise

Wil je meer weten of heb je Uprise gemist? Mis de volgende editie niet en ga nu naar uprisefestival.co voor meer info!

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?