Slim, Groen en Gezond met Growth Hacken

‘Werken aan een slimme, groene en gezonde regio.’ Dat klinkt goed, maar om hiermee aan de slag te gaan blijft lastig, zeker als je elkaar niet weet te vinden. Hoog tijd voor wat nuttige koppelacties. Met een reeks events inventariseert de Board wat er speelt in de regio én legt de nodige verbindingen. Op 7 februari kwamen ondernemers, beleidsmakers en overheden uit Zuid-Kennemerland bijeen op het station van Haarlem.

Annelies van der Stoep, strategisch adviseur bij de Amsterdam Economic Board, opende de middag. Op welke manier kunnen bedrijven en ondernemers nou het beste hun digitale kracht vinden? Volgens van der Stoep is er een systeemverandering nodig waarbij samenwerking belangrijk is.

Een 3D geprinte boot, gemaakt van gerecycled plastic; daarover vertelde ondernemer Leon Wokke van D3aak. 3D printen staat volgens Wokke nu nog in de kinderschoenen en hem ontbreekt de know how om zijn concept letterlijk en figuurlijk te water te laten. Wokke loopt nu tegen de randen van techniek aan, en denkt dat een innovatieve digitale  oplossing hem verder op weg kan helpen om zijn project verder te ontwikkelen en uiteindelijk te water te laten gaan.

Viktor Bos actief als challenge lead bij de Board, vertelde vervolgens over ‘MKB Digital Power’. Een programma waar open masterclasses worden gegeven aan zowel leidinggevenden als medewerkers zodat de basiskennis binnen het midden- en kleinbedrijf over technologie vergroot wordt. Rond de zomer gaat dit programma starten. Meld je vooral aan bij Viktor Bos als je mee wilt denken of mee wilt doen!

Onderwijs en Growth Hacking in de koepelgevangenis

Jacqueline van de Sande en Ruben Nieuwenhuis spraken over de herontwikkeling van de koepelgevangenis. Van de Sande is oprichter van Stichting Panopticon, en wil dit statige gebouw in oude glorie herstellen en het gebouw transformeren. In deze plannen staat functiemenging hierbij centraal waarbij het een ontmoetingsruimte moet worden waar onder meer onderwijs verzorgd wordt. Volgens Nieuwenhuis is er nu heel veel aandacht voor start-ups maar worden midden- en kleinbedrijven soms vergeten. In de huidige plannen voor de koepelgevangenis staat juist het MKB centraal. Het beschikbaar stellen van educatiemiddelen om de digitale vaardigheden verder te ontwikkelen is een van de doelstellingen. Denk hierbij aan tweemaandelijkse meetups om bijvoorbeeld meer te leren over Growth Hacking. In de toekomst is de informatie voor MKB’s hierdoor niet meer gedecentraliseerd, maar kunnen zij in de koepelgevangenis gemakkelijk de juiste informatie vinden.

Peter van Sabben, co-founder en CEO van Growth Tribe, gaf een minicollege over Growth Hacking. Dit is kort gezegd data-gedreven werken en door middel van experimenten snel kunnen leren. Bedrijven die nu ongelofelijk groot zijn – zoals bijvoorbeeld TomTom – maken gebruik van deze werkwijze. Growth Hacking is geen marketing onder een nieuwe naam; Growth Hacking is starten met een klein budget en aan de hand van testrondes kijken welke methode werkt. Dit maakt een campagne de-risking­: wanneer iets niet blijkt te werken kan er gelijk zonder veel schade mee gestopt worden. Bepaalde tools zoals de 5 seconde test en AB-testen zijn volgens van Sabben essentieel. Samenvattend: men omarmt als bedrijf nieuwe technieken, test deze technieken en stuit zo op nieuwe werkwijzen.

Het belang van regionale samenwerking

De middag werd afgesloten door Astrid Nienhuis, burgemeester van Heemstede en Nina Tellegen, directeur van de Amsterdam Economic Board. Volgens Nienhuis is de verticale wereld die we kennen niet meer vanzelfsprekend. Volgens haar is loslaten van belang en moet het onderwijs veel meer inspelen op creativiteit bij leerlingen. Tellegen onderstreept dat we voor grote uitdagingen staan in de Metropoolregio Amsterdam. Er is volgens haar nog een wereld te winnen en we moeten hierin juist de regionale samenwerking opzoeken. De initiatieven zoals de 3D boot en de ideeën voor de koepel geven een idee wat er zoal in Zuid-Kennemerland gebeurt. Tellegen vraagt iedereen in de zaal die verdere ideeën en suggesties heeft over de toekomst van het (digitale) werken contact op te nemen.

5 maart 2019

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, X en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten