The Food Line-up: verschilmakers op weg naar een circulaire economie

De Lowlandsganger die het eenvoudige campingleven wilde compenseren met een beetje ‘fine dining met een missie’ kon dit jaar terecht in Brasserie 2050. Centrale vraag: hoe gaan we in het jaar 2050 bijna 10 miljard mensen van voedsel voorzien? Maartje Nelissen van duurzaam cateringbedrijf The Food Line-up stond aan de wieg van dit mooie initiatief en is lid van Young on Board, de jongerentak van de Amsterdam Economic Board. Tijd voor een interview met deze ‘changemaker’.

Wat is de missie van Brasserie 2050?

“Het doel van Brasserie 2050 is om het wereldwijde voedselprobleem tastbaar te maken, want duurzaamheid is een abstract containerbegrip met een hoop contradicties. Gasten konden zien en proeven wat er in de toekomst mogelijk op ons bord komt te liggen. De gerechten werden bereid met zo weinig mogelijk impact op mens, dier en milieu. Denk hierbij aan verticale landbouw en ingrediënten als zeewierkaviaar, planktonboter en aardappelschillen. Ieder gerecht was voorzien van een kaartje met kenmerken en het effect op het milieu. Er zijn 5.000 gerechten geserveerd, ontzettend mooi om te merken dat de jonge generatie zich graag laat aanspreken over de toekomst van onze planeet! We hebben ongeveer 250 keer een vlucht naar Parijs bespaard. Geweldig, toch?”

Hoe vertaalt Brasserie 2050 zich naar de circulaire economie?

“2050 refereert aan het jaar waarin we volgens de VN-klimaatdoelstellingen CO2-neutraal moeten zijn. Alle materialen die zijn gebruikt om het paviljoen te bouwen zijn intact en onbewerkt gebleven en kunnen na drie jaar kunnen worden teruggegeven aan industrie. Personeel liep in circulaire spijkerbroeken van Mud Jeans, in de koksbuizen waren per stuk 20 petflessen verwerkt. Bij de ontwikkeling van het menu kon 95% van de ingrediënten worden hergebruikt. We hebben niets hoeven weggooien, een paar crewmaaltijden die over waren hebben we aan (af)bouwers van het festival gegeven. Op het congres ‘Food Inspiration days’ in oktober worden alle ingevroren restanten opgemaakt. De komende drie jaar staan we in ieder geval op Lowlands!”

Waarom vind jij het belangrijk om lid te zijn van Young on Board?

“Ik kwam met Amsterdam Economic Board in aanraking via mijn netwerk en was meteen nieuwsgierig naar het jongerennetwerk. De Board wil de nieuwe generatie andersdenkenden met ambitie aan elkaar verbinden. Als lid van Young on Board word je onderdeel van een enorm netwerk met een mengelmoes van disciplines: denk aan mobiliteitsmanagement, tech en  duurzame evenementen. Die diversiteit is belangrijk omdat je vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken kunt belichten. Je kunt samen zo veel meer bereiken!”

Wat heb je tot nu toe kunnen halen uit je deelname aan Young on Board?

We verkeren nog een beetje in de opstartfase, maar contacten leggen gaat snel. Het doel is om onverwachte verbindingen te leggen. We inspireren elkaar! Zo heb ik een futuroloog ontmoet met wie ik goed kan samenwerken voor The Food Line-up. Met haar heb ik Brasserie 2050 besproken en ze gaat spreken op onze leveranciersdag. Eens in de drie weken komt Young on Board samen. Samen hebben we het jaarthema eenzaamheid gekozen: een groot probleem in de hoofdstad. Een op de acht Amsterdammers is eenzaam, wat impact heeft op zorg en welzijn en op de manier waarop we de stad vormgeven. Daarvoor gaan we samen oplossingen verzinnen.

Tekst: Jessica Numann

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?