Zero Emissie stadslogistiek in de Regio: 6 inspirerende initiatieven

Eind 2014 tekenden 54 partijen samen met voormalig Staatssecretaris Mansveld de landelijke Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES) . Deze partijen onderzoeken samen hoe emissievrije bevoorrading van stadskernen in praktijk gebracht kan worden. Het doel is om in 2025 zoveel mogelijk emissievrije stadslogistiek te realiseren en zo bij te dragen aan een slimme, groene en gezonde Metropoolregio Amsterdam

Een aantal partijen in de Metropoolregio Amsterdam (MRA)  heeft deze Green Deal reeds ondertekend en is ermee aan de slag gegaan, maar een bredere gezamenlijke regionale inzet hierop kan grote meerwaarde bieden. Om deze reden zet de Board zich niet alleen in op het aanhaken van nieuwe partijen in de MRA , maar ook op intensivering van de inzet van de huidige ondertekenaars.

In de afgelopen maanden hebben we, ter inspiratie,  in een reeks van 6 interviews een aantal voorbeelden uit de praktijk op een rijtje gezet:

Laurens Tuinhout over de Logistieke Hub voor duurzame bevoorrading

De UvA en de HvA hebben gezamenlijk te maken met zo’n 8000 leveranciers, die jaarlijks zo’n 90.000 ritten van in totaal ruim 2,8 miljoen kilometer reden. In het kader van ‘practice what you teach’ hebben de universiteiten het initiatief genomen voor een logistieke hub aan de rand van Amsterdam, om al deze leveringen te bundelen en vervolgens die ‘last mile’ naar de binnenstad met emissievrij vervoer af te leggen.
Lees meer.

 “Amsterdam Vaart”: Haven als hub voor bouwlogistiek

Onder de naam Amsterdam Vaart kijken verschillende partijen naar de mogelijkheden van bouwtransport over het water. Daarnaast is het havenbedrijf Amsterdam betrokken bij verschillende duurzame initiatieven op het gebied van stadsdistributie en circulair bouwen.
Lees meer.

Back to the Future met transport over het water

“De binnenstad van Amsterdam loopt vol. De grote hoeveelheid verkeer zorgt voor onbereikbaarheid, onveiligheid en luchtvervuiling. Tegelijkertijd wordt in en rond Amsterdam ontzettend veel gebouwd: één op de drie vrachtwagens in de stad vervoert bouwmaterialen. We ontkomen dus niet aan binnenstedelijk transport, maar de Rutte Groep wil dat slimmer, schoner en veiliger gaan inrichten: over het water.
Lees meer.

ITSLOG: Menselijke factor speelt grote rol bij slimmer goederenvervoer

In 2017 ging in Amsterdam onder leiding van HvA-lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel het ITSLOG-project van start. Doel: onderzoeken hoe met slimme technologie de planning van stedelijk goederenvervoer kan worden verbeterd. Hetzelfde volume vervoeren, met minder vrachtwagens. Inmiddels zijn de eerste resultaten van het onderzoek bekend. De belangrijkste factor in het succes van technologische oplossingen: de mens. Lees meer.

CO2-neutrale steden met Green Collecting

Green Collecting Haarlem is een samenwerkingsverband waarbij bedrijfsafval in de binnenstad niet meer door verschillende partijen, maar slechts door één inzamelaar wordt opgehaald. Daardoor neemt het aantal vervoersbewegingen fors af. Eén van de initiatiefnemers van Green Collecting is gemeentelijk onderhoudsbedrijf Spaarnelanden. Directeur Robert Oosting licht dit bijzondere project toe. Lees meer.

Slimme laad-en losplekken laad- en losplek inzetten als pop-up terras?

Snelle en veilige bevoorrading van de overvolle Amsterdamse binnenstad wordt steeds moeilijker. Dat betekent onnodige extra kilometers en hogere kosten. Eind 2017 schreef de gemeente Amsterdam, in samenwerking met Stichting Connekt, Topsector Logistiek en Amsterdam Smart City, daarom een prijsvraag uit: wie bedenkt een slimme en schone oplossing voor het logistieke probleem in de binnenstad? Binnenkort start het winnende concept van Connection Systems en Technolution met een innovatieve pilot op de Overtoom. Lees meer

 

Benieuwd naar wat de Board precies doet rondom Greendeal ZES? Kijk dan op deze webpagina voor meer informatie. 

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?