Zorg2025: verleiden tot gezond gedrag

Op 8 november stond een bomvolle zaal stil bij het thema “zorgen voor gezond gedrag”. De 20e Zorg2025-sessie bracht weer een diverse groep ondernemers, beleidsmakers en zorgdeskundigen bijeen voor de vraag: hoe krijgen we het voor elkaar dat Amsterdammers gezonder gaan leven?

Dagvoorzitter Ingrid Sluijs (SIGRA) leidt de sessie in met de volgende probleemstelling: hoe zorgen we nu dat we mensen helpen hun leefstijl aan te passen en zo de transitie van ziekte naar preventie maken? Drie sprekers delen hun visie hierop: Prof. Dr. Arnoud Verhoeff (Bijzonder hoogleraar grote Stad en Gezondheidszorg; GGD Amsterdam), Marijn Aalders (ontwikkelaar en trainer BigMove Instituteklik hier voor de presentatie) en Mike van Holsteijn (grondlegger Healthcoinklik hier voor de presentatie). Daarmee krijgen we niet alleen een inkijkje in de visies vanuit overheidsinitiatieven (Verhoeff), maar komen ook de perspectieven van ondernemers (van Holsteijn) en zorgverleners (Aalders) aan bod. Een mooie mix, dus.

De verleiding van ‘gezond’

Wat opvalt, is dat alle sprekers het eens zijn: de moderne mens moet worden ‘verleid’ tot het maken van gezonde keuzes. Door er een gezondere levensstijl op na te houden krijgt de moderne burger de regie op zijn/haar eigen gezondheid – en zal de gezondheidszorg meer preventie-gericht of gezond-gericht zijn in de toekomst.

Maar hoe verleid je mensen dan tot het veranderen van hun (ongezondere) gedrag? Arnoud Verhoeff benadrukt dat marketing dé manier is om gezond gedrag aan de man te brengen, maar dat de sociale omgeving en context van de doelgroep hierbij van groot belang is:

“Hierbij moeten we ons richten op dagelijkse patronen en normen: faciliteer een groene omgeving die voldoende mogelijkheden tot beweging bieden, zorg voor voldoende aanbod van gezonde voeding, gerichte educatie en het verhoog de drempel voor het maken van ongezonde keuzes als die voor tabak en alcohol.”

img_1799

Marijn Aalders wil het niet hebben over preventie, maar pleit voor een focus op gezond gedrag:

“Preventie is nog steeds een ziektegerelateerde term. Met gezond gedrag vergroot en verruim je je kwaliteit van leven en capaciteit als mens.”

Haar organisatie BigMove richt zich dan ook op de mens zelf als specialist: je kunt je gezondheidservaring zelf goed beoordelen, beheren en verbeteren – ook door hulp te vragen waar dit nodig is. De Healthcoin neemt het belonen en verleiden (of: marketen) tot gezond gedrag nog een tikje serieuzer en een stap verder: elke gezonde keuze betaalt zich letterlijk uit in healthcoins, die je dan weer kunt besteden aan een volgende (gezonde) keuze.

De gezonde Amsterdammer?

Verhoeff stelt de Amsterdammer minder gezond leeft dan landgenoten elders: zo roken Amsterdammers bovengemiddeld veel met 28%. Uit onderzoek blijkt dat er grote verschillen in (verwachte) gezonde levensjaren zijn tussen verschillende bevolkingsgroepen. De cijfers die hij laat zien zijn zorgwekkend. Toch denkt Verhoeff dat de Amsterdammer bewogen kan worden tot een gezondere leefstijl, maar dat vereist wel een lange adem.

Een mooi voorbeeld is het initiatief ‘Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht’, waarbij het aantal obese kinderen binnen twee jaar met 10% is teruggebracht (van 25.000 naar 23.000). Ook BigMove is in onze regio actief: zij werken samen met het ROHA en SAG aan het inbouwen van de focus op ‘ervaren gezondheid’ en ‘gezond gedrag’ naast goede zorg bij ziekte.

De Healthcoin is nog in ontwikkeling, maar een veelbelovend concept wat heel gericht en flexibel kan worden ingezet. De GGD en Gemeente Amsterdam toonden al interesse, vertelt mede-grondlegger van Holsteijn. Hier kennen we de Healthcoin ook van: de GGD legde eerder dit jaar uit hoe hij werkt. Door gebruik te maken van bestaande health apps en wearables en de data die hierin worden vastgelegd, kun je gezonde keuzes belonen. Hiermee creëer je een soort vitaliteitsbudget. Door de bestedingsmogelijkheden af te stemmen op een specifieke doelgroep, maak je dit zo effectief mogelijk. Zo konden minderjarigen coins verdienen door nul te scoren op een blaastest op een alcoholvrij Ronnie Flex-feestje, en waren coins inwisselbaar bij de smoothiebar.

Gezond leven is niet lastig

Mensen moeten vooral verleid worden tot gezonde keuzes door gemak en plezier, besluit van Holsteijn:

“Maak gezondheid niet te groot, maak het leuk en beloon mensen direct, met een gezonde dosis groepsdruk.”

Dit weerspiegelt min of meer de strekking van deze bijeenkomst: door de omgeving, mogelijkheden en kennis van gezond gedrag beschikbaar te maken, wordt het eigenlijk heel makkelijk. Krijgen we zo alle Amsterdammers mee? Zoals Verhoeff al aangaf: de tijd zal het leren.

Over Zorg2025

Bekijk de vorige edities hier. Zorg2025 is een initiatief van Rabobank Amsterdam, SIGRA, de Kamer van Koophandel en Amsterdam Economic Board.

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?