Circulair inkopen: hoe Gispen het doet

Circulair inkopen is meervoudige winst omdat je meerdere dingen tegelijk goed doet. Je koopt goederen die je vraag of probleem oplossen, je helpt direct mee om de productieketen te verbeteren, je vermindert afval, versterkt verbanden en relaties. Zónder dat je concessies doet aan wat je vraagt of verlangt, of wat de eisen of richtlijnen zijn. Zo doet Gispen het!

Veel partijen gingen je al voor. Gemeentes, bedrijven en kennisinstellingen. Zo ook Gispen voor projectinrichting en kantoormeubilair. Voor dit artikel is gesproken met Rick Veenendaal, manager circulaire economie bij Gispen. In zijn rol is hij verantwoordelijk voor de transitie van Gispen naar een circulair businessmodel. En met succes.

Bij Gispen is circulaire economie een belangrijke bouwsteen geworden van de bedrijfsfilosofie. Gispen zet zich in voor de circulaire economie: ‘Gispen Circulair’ is de businessstrategie voor 2025. In de transitie op weg naar dat doel, richt het bedrijf zich op de drie thema’s: duurzaam design, optimaal gebruik en waardebehoud. Gispen vervult heel nadrukkelijk een voorbeeldrol en draagt het ambassadeurschap uit.

‘Er bestond al zoiets, het zat in de genen’. De grondlegger, de bekende ontwerper Willem Hendrik Gispen, bedacht in het begin van de vorige eeuw zijn nieuwe producten al vaak met een lange levensduur in gedachten. Daar lag al de kiem van monteren, demonteren en refurbishen.

“Toch hebben ook wij, zoals de hele wereld, in latere jaren het verkeerde gedrag aangeleerd; het lineraire gebruik van maken en weggooien is normaal geworden”, zegt Rick Veenendaal. “Maar als je goed kijkt naar de legendarische Gispen ontwerpen dan zie je dat het modulaire en het duurzame terug in de eerste ontwerpen en in de genen van het bedrijf.”

Een recente versneller voor circulair bij Gispen was de vraag van netbeheerder Alliander. Dit bedrijf wilde in Duiven een energiepositief en circulair kantoor realiseren en kwam voor de kantoorinrichting uit bij Gispen. Alliander kreeg daarmee voor Gispen de rol van een zogenaamde launching customer.

Gispen merkt het effect van een vroege start; het bedrijf werkt als sinds 2014 aan het thema circulariteit. Met effect. Ongeveer 17% van de omzet is nu al toe te wijzen aan circulaire inkoop. En van alle pitches waarbij circulair zwaar weegt, weet Gispen 80% te winnen.

Ook winst is het duurzame imago van het bedrijf voor de arbeidsmarkt. In de ‘war on talent’ wordt het eenvoudiger om ondernemende, gedreven mensen aan te trekken en vast te houden. ‘Gaaf om juist bij jullie te werken’ wordt vaak gehoord. In de lokale arbeidsmarkt is weer nieuwe ruimte ontstaan voor vakmanschap. Dat is een plus voor het merk Gispen.

Het hele verhaal van Gispen incl. barrières en learnings. lees je hier.

Ook meedoen aan Circulair Inkopen?

Circulair inkopen; je bent niet de eerste. Veel bedrijven en organisaties zijn er mee begonnen. Sommige zijn startend en zoekend. Anderen hebben al harde doelen gesteld en resultaten behaald. Het wordt zichtbaar dat marktpartijen (leveranciers, producenten, kennispartijen, adviseurs) steeds vaker met circulaire oplossingen komen, en ze leren van elkaar hoe circulair inkopen in de praktijk kan werken. Denk aan ketensamenwerking, anders aanbesteden, definiëren en normeren, ruimte maken voor innovatie. Heb je ook interesse om te leren en ervaringen te delen? Neem dan contact op met Marjolein Brasz.

Lees meer?

Dit is deel 5 in een reeks van artikelen over circulair inkopen.

Lees deel 1 met KPN

Lees deel 2 met Schiphol

Lees deel 3 met BAM

Lees deel 4 met Provincie Noord-Holland

Rol van de Board

Sinds 2016 werkt de Board, samen met partners, aan het faciliteren van een beweging op circulair inkopen en er zijn ondertussen tientallen organisaties die meedoen en meebewegen. De Board faciliteert een Community of Practice; een open en experimentele leeromgeving, waarvan de deelnemers een gezamenlijke opgave hebben. Aangesloten partijen werken toe naar concrete aanbestedingstrajecten.

Tijdens State of the Region op 20 juni jl. tekenden 10 Bedrijven, overheden en kennisinstellingen 19 commitments tot circulair inkopen met een inkoopwaarde van meer dan 150 miljoen euro. Ook 32 MRA** wethouders, 2 gedeputeerden en de vervoerregio tekenden vlak daarvoor een stevige Intentieverklaring Circulair Opdrachtgeverschap en Inkopen: 10% circulaire aanbestedingen in 2022, minimaal 50% in 2025 en zo snel mogelijk die 100%.

7 september 2018

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, X en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten