Op de e-bike naar de bouwplaats

Interview met Sanne van Vliet, commercieel manager bij BAM Infra Nederland

Binnen BAM Infra zijn stedelijke mobiliteit en energietransitie belangrijke thema’s. Daarom is de bouwgroep aangesloten bij de Bouwhub in Amsterdam Westpoort en gaan medewerkers op elektrische fietsen naar projectlocaties in de stad. Commercieel manager Sanne van Vliet vertelt meer over de duurzame ambities van BAM.

Op de e-bike naar de bouwplaats. Hoe gaat dat in zijn werk?

“Binnen BAM Infra zijn stedelijke mobiliteit en de energietransitie belangrijke thema’s. Wij werken door heel Nederland – en daarbuiten -, maar met name in de steden heeft bouwverkeer grote impact. Als groot bouwbedrijf vinden we het heel belangrijk om onze verantwoordelijk daarin te nemen. Daarom denken we al langer na over slimme en schone manieren om de stad in en uit te gaan, bijvoorbeeld door gebruik te maken van elektrische auto’s. Zo kwamen we ook op het idee van e-bikes.

Op onze projectlocatie aan de Joan Muyskenweg in Amsterdam-Zuid zijn we begonnen met een pilot, die meteen succesvol bleek. Onze werknemers komen met eigen vervoer naar deze locatie en gaan dan op de fiets verder naar de verschillende bouwprojecten. Daar staan vaste containers waar het bouwmaterieel in zit, dat hoeven ze dus niet zelf te vervoeren. Niet alleen bouwvakkers, ook uitvoerders en bedrijfsleiders pakken regelmatig de e-bike. En ook ikzelf ga vaak op de fiets als ik bouwlocaties of klanten bezoek.”

Was iedereen meteen enthousiast?

“Natuurlijk was het in het begin even wennen, maar de voordelen werden al snel duidelijk. Je bent veel eerder op de plaats van bestemming, omdat je alle files en opstoppingen in de stad voorbijrijdt. Bovendien betaal je geen torenhoge parkeerkosten en bespaar je jezelf die eeuwige frustratie van geen parkeerplek kunnen vinden. Natuurlijk helpt het wel dat het e-bikes zijn: als je al de hele dag zwaar werk verricht in de buitenlucht, kun je wel een steuntje in de rug gebruiken. Inmiddels krijgen we regelmatig aanvragen van andere onderdelen binnen BAM Infra die onze e-bikes willen lenen, maar op de Joan Muyskenweg kunnen – en willen –  we nu echt niet meer zonder.

Op de Bouwhub in Amsterdam Westpoort waar wij bij aangesloten zijn, hebben we de fietsen nu ook geïntroduceerd. Geweldig als andere bouwbedrijven hun medewerkers ook op de fiets naar hun projecten laten gaan.”

Kijken jullie ook naar andere vormen van slim transport?

“Jazeker. Elektrisch rijden is natuurlijk een geweldige oplossing, maar een elektrische, zware vrachtwagen in de stad is nog steeds een zware vrachtwagen. En we weten allemaal dat de kademuren in Amsterdam het niet lang meer houden als daar niets aan gebeurt. Daarom kijken we bijvoorbeeld naar transport over water. Dat is niet bij elk project mogelijk, omdat we bijvoorbeeld geen asfalt – dat heet moet blijven – over water kunnen voeren. Maar stenen zouden we prima over water moeten kunnen vervoeren. Daar werken we dus aan.

Omdat we altijd op zoek naar innovatieve, duurzame mobiliteitsoplossingen, hebben we eerder ook de Green Deal ZES ondertekend. Daar is onder andere de samenwerking met de Bouwhub uitgekomen. Ook hebben we al veel interessante partijen ontmoet waar dezelfde thema’s en ambities leven en waar we onze kennis en projectervaringen mee kunnen delen. Met z’n allen kunnen we pas echt het verschil maken.”

Op welke manier draagt BAM Infra bij aan de energietransitie?

“Op diverse manieren. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van zonnepanelen in het wegdek, op de vluchtstrook bij Shell Station Haarrijn en op fietspaden in Brabant. Of aan het 3D-printen van beton: omdat je daarmee veel minder grondstoffen verspilt, is dat veel duurzamer. Bovendien heb je dan geen bekisting nodig, die het beton tijdens het storten en uitharden op zijn plaats houdt. Ook werken we zoveel mogelijk met speciaal asfalt, dat op een lagere temperatuur wordt geproduceerd en zo dus minder uitstoot oplevert. En we kijken naar het bouwen van waterstof-asfaltcentrale en de inzet van waterstofvrachtwagens. Dit jaar bestaat BAM Infra 150 jaar en om dat te vieren, planten we over de hele wereld 150.000 bomen. Zo proberen we op allerlei manier een bijdrage te leveren aan een schonere wereld.”

Welke andere uitdagingen van de Board spreken jullie nog meer aan?

Digitale connectiviteit is ook een thema dat bij ons speelt. Zeker vanuit assetmanagement streven we naar een smart city. We verzamelen dagelijks grote hoeveelheden data, waarop we onze bedrijfsvoering baseren. Tegenwoordig kunnen we nauwkeurig monitoren hoe de doorstroom van het verkeer is, hoe de staat van de asfalt is en of onderhoud nodig is. Door middel van temperatuursensoren in het wegdek, weten we precies wanneer we moeten strooien. We scannen verkeersborden en weten zo direct of ze daar nog goed staan of bijvoorbeeld door afronding van wegwerkzaamheden inmiddels overbodig zijn. We brengen ons hele werkgebied digitaal in kaart en kunnen zo heel efficiënt en duurzaam omgaan met onze materialen.”

Hoe ziet u de regio over vijf jaar?

“Ik verwacht dat Amsterdam tegen die tijd helemaal geen auto’s meer toelaat, waardoor veel meer hoogwaardige OV-verbindingen én slimme mobiliteitsoplossingen zijn ontstaan. Het zou mooi zijn als bedrijven meer met elkaar gaan samenwerken op dat gebied. Wat we nu doen met de Bouwhub, kan natuurlijk ook met kantoren.

Naast ons kantoor in Bunnik staan nog meer grote kantoren en elke ochtend en avond rijdt een hele stoet medewerkers achter elkaar aan. We hebben het hier wel eens over een systeem om die mensen met elkaar te laten meerijden, dat zou zoveel auto’s op de weg schelen. Een soort carpool-Tinder, zoals we het wel eens grappend noemen. Als bedrijven daar interesse in hebben, hoor ik het graag!”

Help ons verbeteren

Heb je 5 minuten voor een paar vragen over onze website?